Blogg

Bloggtips!

02.02.2014 13:36

Idag skulle jag vilja tipsa er om en jättefin och läsvärd blogg: denminsta

Mitt favoritinlägg är "Det var inte som vanligt" som oerhört väl beskriver hur det kan bli i en övergång där man hela tiden vinglar på kanten till ett haveri. Jag känner såväl igen dubbelheten och finliret i bemötandet. Det här inlägget har dessutom inslag av ett sidoperspektiv som bemöter den icke-NPF-vana läsarens invändningar. Läs det! :)

Konverterat kaos och luftsmällar

01.02.2014 13:26

Konverterat kaos och luftsmällar

Ofta är kaosteknik något man utför och uppfinner på stående fot, i stundens hetta. Alla ni som möter NPF vet vad jag menar...
En Mini jag mötte var alldeles särskilt upprörd en dag och attackerade mig gång på gång. Hon ville få bort mig och ersätta mig med någon annan. Under ett av utbrotten hade hon sönder något som satt fast på väggen. Eftersom jag inte kunde laga det just då lät jag det vara tills senare och ville bara undvika att hon gjorde sönder det ännu mer. Men jag visste att om jag skulle försöka hindra henne från det skulle det bara trigga henne att fortsätta. 

Det gick blixtstnabbt i mitt huvud: "Vad är det hon försöker göra? Hon är rädd, hon känner sig otrygg med mig, hon har förlorat kontrollen. Om jag ger henne en chans att på ett lekfullt sätt få lite kontroll över mig och över situationen kanske jag kan bryta hennes aggressiva beteende. Ett extra plus är det om hon kan få vara lite sadistisk mot mig på ett ofarligt sätt i stället för att attackera mig." Jag visste ju att hon egentligen inte ville attackera varken mig eller någon annan och att hon fick ångest efteråt för att hon gjort det. Planen var solklar. 

Jag sade med glimten i ögat: "Nej, nej, nej snälla du peta inte där (på det hon gjort sönder) för då kanske jag får ont!" Något glimmade till i hennes ögon och hon provade genast att sätta sitt finger, försiktigt på platsen. Jag låtsades omedelbart få en osynlig låtsassmäll i magen och hulkade dramatiskt. Hon log lite och satte dit fingret igen. Denna gång fick jag en osynlig snyting. Hon såg road ut. Det blev ett par vändor till med saker som vältes ned och ett och annat försök till utfall emot mig. Då och då gick hon tillbaka mot det där stället och jag var snabb att gå efter henne och teatraliskt tigga och be att hon inte skulle göra om det igen. Hon förde sitt finger långsamt mot väggen medan jag låtsades be för mitt liv. Varje gång hon satte fingret mot väggen låtsades jag få nya smällar och klagade och låtsasgrät: "Ååååh vad gör du meeed mig....!? Hur skall jag stå uuuuut, du tar ju kooool på miiiig!" De verkliga attackerna avtog. 

Vid ett tillfälle när hon vinglade på kanten till att drämma till mig på riktigt igen satte jag upp handen och sade tydligt: "STOPP! Tryck på väggen och ge mig en luftsmäll i stället." Hon tvekade, kämpade mot impulsen och gick mot mig igen. Ännu en gång satte jag upp handen och pekade med den andra mot platsen på väggen: "Tryck där!" Hon gick långsamt, tveksamt och satte dit fingret. Jag låtsades få en sådan smäll att jag föll dubbelvikt över en stol. Hon log nöjt. Det blev sista försöket till attack den dagen. Resten av eftermiddagen flöt på friktionsfritt. 

Så här svarade ni!

28.01.2014 21:52

Tusen tack alla ni som svarat! :) I och med detta är enkäten avslutad och en ny finns på första sidan! Välkomna med era svar!

Madrid är ett gult ord

21.01.2014 22:28

Även den mest strukturerade, tydliga och välformulerade skolbok kan för en elev med NPF vara en kaotisk mardröm när det kommer till att sålla och bedöma vilken information som är relevant. Inför ett prov kan det vara extra pressande. Hur pluggar man in de där sju sidorna när man inte kan avgöra vad det är man skall kunna? När sidorna i boken uppfattas ungefär såhär:

 

 

Lilla Spanienskolan: (Var ligger själva skolan? vad har den med detta att göra?)

 

Spanien idag skrivet med väldigt BLÅ text

Antal invånare: 46 235 000 det är märkligt att det är uppehåll mellan sifforna, skall man verkligen skriva så? (2011)
Huvudstad: Madrid rimmar på invid och är ett GULT ord!

Befolkning Varför står det befolkning här helt lösryckt från det andra?

Spanien har SEDAN 1980-talet utvecklats från ett utvandrarland till ett invandrarland. Men invandringen har minskat under de senaste åren (vilka senaste år? Vilka är senast?)  till följd av den ekonomiska krisen, (Vilken då ekonomiska kris? Det står ju ingenting här om någon ekonomisk kris? Hur skall jag veta vilken de pratar om?) och allt fler spanjorer flyttar själva utomlands i jakt på jobb. Själva? Har de inga familjer alltså? Stackars dem!!! Undrar vad det är för jakt på jobbet!? Jag tycker inte om att de dödar djur. Och titta nu det är en fläck längst ner på pappret! Eller är det en fläck? Det kanske är en symbol för något?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------          

Det är naturligtvis svårt att återge såhär, men ett litet "hum" om den förvirring som kan uppstå får läsaren kanske ändå. Ibland kan lösningen vara så enkel som att man skriver om texten till en punktlista med frågor där all relevant information ingår. T.ex:

Hur många personer bor i Spanien?
Vad heter huvudstaden i Spanien?
Har invandringen ökat eller minskat i Spanien under tvåtusentalet?
Vad är en vanlig orsak till att Spanjorer flyttar till andra länder?
o.s.v. o.s.v. Man kan t.ex. skriva ut ett ex där svaren står och ett utan svaren så att det går att först plugga in och sen öva sig - ungefär som när man pluggar glosor.

Att få veta att man kan det man skall kunna ifall man kan svara på alla frågorna i punktlistan kan vara en oerhörd lättnad. Det blir inte bara begripligt - det blir hanterbart också. 

 

Tips på egna scheman!

20.01.2014 09:27

Många använder sig av kardborreremsor när de skapar ett vecko- eller dagsschema. Kardborrarna låter ganska mycket och är lite "tjocka". Vill du ha ett tystare och plattare alternativ kan du använda dig av magneter i stället. Här kommer tips på hur!

 

Bra produkter för att skapa sin egen schemavägg är t.ex. magnetfärg. Du kan måla den direkt på väggen. Vill du kunna skriva med whiteboardpenna direkt på väggen kan du använda genomskinlig whiteboardfärg. Mitt tips är att grunda med magnetfärg, måla schemat ovanpå med vägg- eller hobbyfärg i veckans färger och avsluta med genomskinlig whiteboardfärg. På så sätt har du ett veckoschema direkt på väggen, dörren eller var du nu helst har den, i rätt färger, som du både kan fästa pictogrambilder på med hjälp av magnettejp och skriva på med whiteboardpenna!

 

Vill du göra en enklare variant men ändå använda magneter i stället för kardborreremsor kan du använda dig av metalltejp och magnettejp. Då gör du först ett schema som vanligt, kanske av laminerat papper. Metalltejpen ersätter sedan karborreremsan som är vanlig på schemat och magnettejpen sitter på baksidan av bilderna. 

 

Metalltejpen är också genialisk när du vill samla alla dina magnetbilder i t.ex. en pärm för att lätt kunna hitta dem när du gör schemat. Tejpa bara remsor av metalltejpen på t.ex. albumblad och fäst bilderna där - precis som många gör med kardborreremsor, fast tystare och plattare.

 

Vill du slippa tejpa magnettejp på bilderna? Du kan skriva ut dina bilder direkt på magnetpapper! Sen är det bara att klippa ut dem och fästa! Det finns också färgat magnetpapper som du kan använda för att göra magnetiska remsor till veckans dagar!

 

Du hittar produkterna här:

magnetfärg

genomskinlig whiteboardfärg

hobbyfärg

magnettejp

metalltejp

magnetpapper

färgat magnetpapper

Motivation

18.01.2014 17:36

När jag var barn och tonåring hade jag oerhört svårt att lära mig saker i skolan utan att kunna relatera dem till något verkligt användningsområde. Lärarna sade: "Det här är bra att kunna" men ingen kunde förklara för mig när, hur och var. "Det är bara att smälla i sig det" sade en del, men det gick bara inte. Som vuxen kom jag i kontakt med en Mini med Asperger syndrom. Hon var oerhört intresserad av U.S.A. och av barn. Hennes dröm var att åka till U.S.A. och jobba som aupair när hon blev stor. Hon hade lätt för att lära sig saker men kunde inte förstå vad hon skulle ha kunskaperna till. När hon inte förstod och inte var motiverad att lära sig blev hon blockerad. Hon förklarade för mig att hon brukade sitta på lektionerna och försöka komma på vad hon skulle ha kunskaperna till för att hon skulle kunna lära sig dem. Hon lyckades med engelskan, eftersom hon lätt kunde se kopplingen mellan att kunna engelska bra, och arbeta som aupair i U.S.A. Därför lärde hon sig engelska bättre än de andra ämnena. 

Jag tänkte att det borde vara ganska enkelt att sätta ihop en kort motivering till varje ämne hon hade i skolan, som förklarade hur detta ämne kunde kopplas till ett arbete som aupair i U.S.A. Så jag gjorde detta.

Motiveringen för Idrott var t.ex. att om man har bra kondition orkar man springa och leka med barnen. Och att expempelvis bollsporter är ett utmärkt sätt att skapa kontakt med barnen och umgås, trots språk och kulturskillnader.

Motiveringen för matematik var t.ex. att det är viktigt att kunna räkna ut valuta, lön och andra inkomster och utgifter när man arbetar i utlandet. Och att man också kan hjälpa barnen med läxorna bättre.

Motiveringen för svenska var t.ex. att om man är bra på grammatik är det mycket lättare att lära sig ett annat språk - t.ex. engelska. Och engelska är ju viktigt att kunna om man skall arbeta i U.S.A.

Motiveringen för musik var t.ex. att om man har lite koll på musik kan man sjunga och spela med barnen, vilket brukar vara uppskattat. Och kunskaper i estetiska ämnen brukar vara efterfrågat när man skall arbeta med barn. Det kan göra det lättare att få jobb.

På det här sättet kopplade jag varje skolämne till något som både var verkligt, konkret och hade med Minis intresse att göra. Vissa ämnen kanske fortfarande kändes lite trögare och motigare än andra, men det blev i alla fall begripligt.

Personer med neuropsykiatriska diagnoser som autismspektrumtillstånd, adhd, add m.m. har ofta extra svårt att göra sådant som de inte är motiverade till. Men faktum är att det kan vara svårt nog även utan en sådan diagnos att hitta motivation och kraft att lära sig nya saker. Det är sunt att vara kritisk till den information och kunskap vi matas med och fråga "varför skall jag kunna detta? vad behöver jag kunskapen till?"Jag hade säkert haft lättare att ta till mig kunskaperna i skolan när jag var barn och tonåring ifall jag hade fått hjälp med att se hur jag skulle kunna använda mig av dem senare i livet, i ett sammanhang som kändes viktigt, intressant och relevant för just mig, just då.

En bild säger mer än tusen ord.

17.12.2013 22:51

Två delar till ett pepparkakshus dekorerade av två olika barn - ett med autism och ett med misstänkt adhd.

Ibland behövs liksom ingen förklaring. Ibland behövs inte ens en metafor. Ibland liksom bara dyker de upp av sig själva... ;)

Flexibilitet och struktur

27.11.2013 23:00

 

Denna vecka är det tema rutiner på Neurobloggarna.

 

Flexibilitet och struktur går hand i hand. Ju mer struktur NPF-barnet behöver, desto mer flexibel behöver du vara. Jag möter många som envist försöker bemöta barnet med struktur och inte förstår varför det inte fungerar. Den första frågan man behöver ställa sig är vad struktur är för just det här barnet. Det är inte du som skall stå för strukturen – det är du som skall vara flexibel nog att skapa en tillvaro för barnet som erbjuder den variant och det mått av struktur som krävs för att avlasta honom eller henne. Vi tror lätt att vi vet vad något innebär bara för att begreppet är tydligt för oss. Men precis som med allting annat här i livet är det högst individuellt hur vi uppfattar något. Att bemöta NPF-barnet med struktur kan vara lika konstruktivt som att köra rätt in i en bergvägg. Strukturen blir till krav och härdsmältan är ett faktum.

 

Struktur kan se väldigt olika ut. Enligt Svenska akademins ordlista betyder ordet struktur ”inre beskaffenhet, sammansättning, uppbyggnad”. Denna sammansättning eller uppbyggnad behöver inte nödvändigtvis vara symmetrisk och rak. Har ni vilat ögonen på en strukturtapet någon gång? De kan faktiskt förefalla rätt kaotiska men vid närmare anblick framträder en konsekvent återupprepning i någon form ändå. För somliga krävs en oerhört symmetrisk och rak struktur vars återupprepning återkommer mycket tätt. Det finns inget eller mycket lite utrymme för variation. För andra krävs en sorts rörlig struktur vars ram ändå håller samman hela formen och återkommer i lite längre cykler.

 

Ett exempel är begreppet när. Vissa behöver veta exakt när något skall ske, hur länge och vad som händer därefter. Andra behöver veta att det kommer att ske, inom vilken tidsram det kommer att ske men inte exakt när, eftersom detta när blir till en kravsituation och hur länge blir till tidspress. Själva tidpunkten behöver kanske avgöras av dagsform, motivation och eventuella störningsmoment. Detta kräver en oerhörd flexibilitet av dig. Du behöver bli riktigt duktig på timing.

 

Att det NPF-barn du har att göra med är i något mindre behov av det som vi till vardags kallar för struktur behöver alltså inte nödvändigtvis betyda att du kan luta dig tillbaka lite mera. Det kan i vissa fall till och med hända att du behöver arbeta ännu hårdare för att kunna vara så flexibel som det krävs för att skapa en rörligare struktur än den ett annat NPF-barn behöver ha. 

Läs om FLEXiTUR (Flexibilitet i struktur) här.

Förmågor som kan stjälpa

27.11.2013 21:50

En högfungerande skolflicka med autism är inte alltid helt lätt att diagnostisera. När man letar efter ett barn som har svårigheter med det sociala samspelet förväntar man sig inte att hon skall finnas bland de barn som helst arbetar i grupp. Men där kan hon mycket väl finnas. Varför? Hur hänger det ihop? 

En variant kan vara att hon använder sig av de andra i gruppen som kryckor för - och maskering av - sina egna brister. I gruppen kan hon välja att vara tyst och låta de andra prata. I gruppen kan hon synas och höras där hon verkligen kan och är motiverad, men försvinna när hon inte förstår och inte bemästrar uppgifterna. Det färdiga arbetet är en kombination av deltagarnas prestationer och hennes brister kommer aldrig i ljuset. Hon har tillräckliga sociala förmågor för att finnas i gruppen och använda sig av den som hjälpmedel. När hon plötsligt skall utföra hela arbetet själv har hon inte längre någon att luta sig mot och ingen att gömma sig bakom. 

Det är naturligtvis en fantastisk tillgång att hon kan klara sig med dessa strategier! Med en framtida självinsikt om styrkor och svagheter kombinerat med förmågan att använda sig av andra människor som stöd har hon goda chanser att klara sig utmärkt i livet! Men denna förmåga hon har riskerar samtidigt att bli hennes fall. Om vi inte vet om att det kan fungera på det här sättet letar vi bara på ytan och bockar av utifrån de tydliga kriterier vi har på pappret. Då missar vi henne. 

Vi måste titta på de här flickorna på samma sätt som vi tittar på en sådan där 3D bild i en tidning som består av en massa punkter. Kastar vi en blick på dem ser de ut som just en massa punkter. Men om vi vilar blicken på dessa punkter och väntar ett tag kommer snart en bild att framträda som var omöjlig att skönja från början. Kasta inte en blick på de här flickorna - låt blicken vila på dem!

En färgglad paradox

11.11.2013 10:27

En färgglad paradox

Jag fortsätter lite på temat färger och NPF och knyter an detta till boken "Sinnesintryck och omvärldsuppfattning vid autism och Aspergers syndom" av Olga Bogadshina.

 

Långt innan jag läste boken funderade jag på de personer som gör sina mycket stark och högst personliga kopplingar mellan ord eller siffror och färger. Jag har mött personer som blir mycket förbryllade när de ser material som bygger på färger eftersom dessa fastlagda färger inte alls stämmer med deras egna kopplingar. Jag tar ännu en gång veckoschemat som exempel. Många använder sig av ett veckoschema med färger på dagarna. Dessa färger är fastlagda och allmänt vedertagna. Måndag är grön, tisdag blå, onsdag vit, torsdag brun, fredag gul, lördag rosa och söndag röd. Flera av de jag pratat med som starkt associerar ord, siffror och veckodagar till färger har någon form av Autismspektrumtillstånd. Därför har jag blivit extra uppmärksam på det faktum att man fastlagt färger på dagarna för just denna målgrupp. Självklart använder man allt material enbart om det är till hjälp för personen ifråga. En person som störs av färgerna på dagarna har naturligtvis ett schema med ”sina” färger eller inga färger alls. Men det här är ändå intressant tycker jag.

 

Så läste jag boken "Sinnesintryck och omvärldsuppfattning vid autism och Aspergers syndrom" som i kapitel sex, ”Andra sensoriska tillstånd”, tar upp Synestesi. Synestesi beskrivs i boken som att när en sensorisk modalitet stimuleras leder detta till ett intryck i ett eller flera andra sinnen. Exempel är att en smak upplevs som en viss form, att ett ljud ger en upplevelse av beröring eller att en doft åstadkommer en färgupplevelse. Andra exempel är upplevelsen av att siffror, bokstäver eller ord har eller är färger. Bogadshina skriver att det anses ovanligt med synestesi hos personer med autism trots att analyser av personliga berättelser inom gruppen visar att det är vanligt. Hon menar att orsaken till att synestesi anses ovanligt hos personer med autism kan vara att det är svårt att upptäcka.

 

Om det stämmer att det är vanligt att personer med autism kopplar till exempel ord till färger är det en väldigt intressant paradox att man fastlagt exempelvis färger på veckodagarna. Man kan föreställa sig vilket kaos det skulle bli ifall flera personer med synestesi av typen ord-färger fanns i en grupp och schemat bestod av de fastlagda färgerna. Nu är det förstås vanligt att var och en får ett individuellt schema och jag menar inte att det föreligger något egentligt problem med färgerna, bara att det är viktigt att uppmärksamma. Det är så lätt att ett hjälpmedel blir kontraproduktivt ifall man inte känner till vilka fallgropar som finns.

 

Har du erfarenhet av synestesi i någon form eller utsträckning? Hör av dig och berätta! 

Mer om synestesi hittar du här

Boken som nämns i texten hittar du här

Tidigare blogginlägg om boken

"UnikFamilj" bloggar om synestesi här  och här

<< 10 | 11 | 12 | 13 | 14 >>