Tydligt eller otydligt?

02.03.2014 12:16

Ibland är Minis autismspektrumtillstånd väldigt tydligt. Eller är det egentligen det? För en person som inte kan läsa mellan raderna på NPF-språket kanske konversationen nedan bara passerar. Men för oss som kan är detta ett riktigt skolboksexempel. Ja, man måste ju känna just den här Minin själv också, för att veta vad som ligger bakom. Men för att upptäcka var autismen syns i ett par av ordväxlingarna räcker det nog med att man kan NPF-språket väl.

 

Mini, Syrran, Morsan och Typen har fredagkväll tillsammans. De har tydliggjort att de skall se på Let´s dance eftersom det är något som alla kan se och gillar.


Typen: Är det i 4:an eller 2:an?
Mini: Det är ju i 6:an!?
(Mini tittar alltid på Simpsons som går i 6:an ifall de inte aktivt bestämmer att alla skall titta på något annat och hon kan inte föreställa sig något annat än att det är Simpsons som gäller, trots att de varit tydliga med att det denna kväll är Let´s dance som gäller på stora tv:n. Hon har svårt att byta spår.)
Typen: Vi skall titta på Let´s dance idag.
Syrran: Skall vi inte sätta på något som jag vill se?
(Syrran vill gärna se på någon av sina Barbiefilmer för 348:e gången…)
Morsan (till Syrran):  I dag ser vi alla på Let´s dance. Vill man se något eget gör man det på en annan skärm. När vi är många ser vi på något som alla kan se tillsammans.
Mini: Jag vet!!
(Mini uppfattar det mesta som Morsan säger som riktat till henne. Hon uppfattar inte att Morsan svarar Syrran och blir irriterad eftersom hon tycker att hon redan blivit påmind om att det är Let´s dance som gäller ikväll och inte Simpsons.)
Typen: Jag har ingen koll på vilka som är med den här säsongen.
Morsan: Inte jag heller.
Mini: Vilka är med?
(Mini uppfattar i periferin ”vilka som är med” och vill gärna delta i samtalet. Hon uppfattar inte att de vuxna säger att de inte vet vilka som är med.)