Öppna uppgifter

Ibland händer det att Mini liksom inte får någonting vettigt gjort på lektionen. Läraren har gett klassen 40 minuter på sig att öva inför provet och Mini kommer inte igång, pluggar väldigt planlöst och fastnar i sina egna tankar. Kanske ser det ut som att hon gör det hon skall när hon sitter där i bänken men när de 40 minuterna är slut har hon inte lärt sig mer än hon kunde innan. Hon är dessutom frustrerad. Vad är det som händer med Mini?
 
Tänk dig att någon sätter på dig ögonbindel och snurrar dig runt, runt. Sedan lämnar personen dig med kommentaren: "Nu har du 40 minuter på dig att orientera dig".  
Det är ganska svårt att orientera sig när man inte ser. Man har ingen aning om var man är någonstans och har ingenting att förhålla sig till. Var börjar man? Det första du gör är kanske att överhuvud taget försöka förstå hur du skall göra för att orientera dig. 
De andra är i full gång och memorerar riktningar, hittar hållpunkter och genvägar. De har ingen ögonbindel på sig. De har dessutom både karta och kompass. Du har inget av det. Det ingick inte i ditt startkit. 
Så här är det för Mini. En rad frågor behöver svar: 
 
Vad exakt är det jag skall göra?
Vad skall jag börja med? Vad gör jag sen?
Hur gör man när man "övar"?
Hur vet jag att jag övar på rätt saker?
Hur vet jag att jag kan det jag skall kunna?
Med alla obesvarade frågor är det svårt att komma igång och svårt att behålla koncentrationen.
 
Men Mini vet ju precis vad hon skall göra vid andra tillfällen? Då kommer hon ju igång och jobbar på som alla andra?
 
Du klarar dig säkert alldeles utmärkt utan karta och kompass och med bindel för ögonen när någon leder dig. När någon håller dig under armen eller säger: "Höger! Rakt fram!" och "Akta!" 
 
Det är det här du gör för Mini när du ger henne detaljerade instruktioner och finns till hands och lotsar henne. 
Det är det här som gör att Mini får förutsättningar att klara sig lika bra som de andra, trots att hon inte fick samma startkit som dem.