Minikameleonten

 
Arbetar du i skolan? 
Har du en elev vars föräldrar hävdar har svårigheter inom NPF - området? 
Håller du inte med dem?
Ser du en ambitiös, lugn, ordningssam och social elev där föräldrarna menar att barnet inte förstår, håller ihop sig i skolan och får utbrott hemma?
Har du checkat av att det inte är en Minikameleont du har att göra med?
Om du och barnets föräldrar har olika uppfattning om barnets förmågor och begränsningar kan det vara värt att fundera över om du kan ha att göra med en liten Minikameleont.
Nedan finns några av de vanliga fenomenen listade. Känner du igen din elev i den vänstra kolumnen? Kan det vara så att du missat det som står i den högra kolumnen? 
 
 

Det du ser

Det du inte ser

Mini är ambitiös – hon tar hem matteboken över helgen.

Mini har inte förstått vad hon skall göra. Hon tar hem boken för att få hjälp av Morsan att förstå.

Mini är tyst och lyssnar på lektionerna.

Mini vågar inte säga något – av rädsla att det skall vara fel så hon blir utskrattad.

Mini pluggar tillsammans med sina kamrater på håltimmen.

Mini sitter bredvid sina kamrater och tittar i skolboken på håltimmen.

Mini har kompisar.

Mini gör som klasskamraterna säger åt henne för att slippa sitta ensam och få frågor om varför hon inte är med.

Mini är med och kastar boll på rasten.

Mini håller sig intill de andra och hämtar bollen åt dem när de säger åt henne att göra det.

Mini förstår skämt och ordspråk lika bra som alla andra.

Mini skrattar när de andra skrattar även om hon inte förstår varför.

Mini tycker om att gunga och vågar välja det hon själv tycker är kul trots att de andra hoppar rep.

Mini vågar inte hoppa rep. Ljudet är otäckt, hon är rädd för att få repet på sig och hon förstår inte reglerna. Hon låtsas att det är roligare att gunga.

Mini är duktig på att stava. Hon har alltid alla rätt på skrivläxan.

Mini är livrädd för att ha ett stavfel eftersom hon tror att ett fel betyder att man är dålig och kommer att bli underkänd. Därför lämnar hon aldrig in en läxa utan att den blivit rättad först. Vill ingen rätta den åt henne slår hon upp alla orden i en ordbok.

Mini hanterar förändringar bra.

Mini får panik av förändringar men är livrädd för att utmärka sig. Hon känner sig redan så annorlunda att hon inte har råd att avvika det minsta. Därför biter hon ihop och låtsas att allt är bra. Sen går hon på toa. Där gråter hon och messar Morsan.

Mini är noggrann och kommer ofta fram till läraren och ställer frågor. När läraren förklarar förstår hon hur hon skall göra.

Mini förstår inte uppgifterna. Hon ställer frågor men förstår inte förklaringarna. När hon frågat mer än två gånger säger hon att hon förstått för att inte läraren skall tycka att hon är korkad. Väl hemma tar hon hjälp av Morsan att förstå.

Mini kan sociala regler lika bra som andra.

Mini har lärt sig att kopiera det andra gör och blivit skicklig på att göra och säga rätt saker med tillräckligt liten fördröjning för att ingen skall märka att hon egentligen varken vet vad, varför eller när hon skall göra eller säga det.

Mini deltar i samtal utan problem och uttrycker egna åsikter i ämnet.

Mini upprepar det andra just sagt men ändrar på formuleringen så att det låter som att det är hennes egna ord. Ofta är det inte hennes egna åsikter och ofta förstår hon inte vad som egentligen sagts.

Mini har stort ordförråd och ett moget språk.

Mini är verbal och kan många svåra formuleringar men förstår inte alltid innebörden i det som sägs.

Mini är empatisk. När någon mår dåligt är hon oerhört mån om att hjälpa till att ställa allt till rätta.

Mini har stor medkänsla men kan inte föreställa sig hur andra människor känner om det inte är en situation hon själv exakt erfarit. När andra mår dåligt blir Mini orolig. Hon kan inte riktigt skilja ut vilka som är hennes egna känslor och vilka som är andras och förstår inte vad som händer. Hon måste omedelbart återställa ordningen så att hennes ångest minskar.

Mini har inte svårt att sitta stilla. Hon sitter alltid lugnt på sin stol och springer inte omkring och stör inte.

Mini pillar sönder sina nagelband, biter sig på insidan av kinden och rabblar ramsor inuti huvudet hela tiden för att kunna sitta stilla på stolen. När det blir outhärdligt ber hon att få gå på toaletten och får på så sätt röra på sig lite.